Covid-19 Sürecinde Türkiye ve Dünya Turizmi Değerlendirmesi(TÜRSAB)
Giriş: Dünya, 2020 yılını benzeri görülmemiş bir küresel sağlık pandemisiyle geçirmektedir. 2019 yılı sonunda Çin’in Hubei eyaletine bağlı Vuhan kentinde ortaya çıkan Koronavirüs (Covid-19), çok kısa bir sürede dünya çapına yayılan bir salgına dönüşerek, 215 ülkeye yayılmıştır. 27 Kasım 2020 itibariyle dünya genelinde virüs nedeniyle enfekte olan kişi sayısı 61 milyonu aşarken, hayatını kaybedenlerin sayısı ise 1,5 milyona yaklaşmıştır. Salgının etkileri yayılarak devam etmektedir. Günlük, sosyal ve iş hayatını derinden etkileyen salgın nedeniyle dünya ekonomisi de çok ciddi zarara uğramaktadır. Covid-19 salgınına ilişkin aşı ve tedavi yöntemleri üzerine çalışmalar hız kazanırken, salgının ekonomiye yansımaları ve etkileri de araştırılmaktadır. Bu raporda genel olarak Korona virüsü salgınının dünya ekonomisine, tüketici eğilimlerine ve turizm sektörüne etkileri ile salgın sonrasında nasıl bir dünyanın bizi beklediğine ilişkin öngörüler yer almaktadır.
Tam Rapor: Covid-19 Sürecinde Türkiye ve Dünya Turizmi
Covid-19 Pandemisi ve Turizm Üzerindeki Etkileri (Faruk ALAEDDİNOĞLU, Serkan ROL)
Özet: Yeni tip bir koronavirüs olan Covid-19, çok kısa bir süre içerisinde bütün dünyayı etkisi altına almış, yüzbinlerce insanın hayatını kaybetmesine ve milyarlarca insanın fiziksel ve ruhsal sağlığının bozulmasına neden olmuştur. Dünyanın ekonomik ve sosyal yaşamını derinden etkileyen bu salgın günlerce sokağa çıkma yasakları ilan ettirmiş, eskiyi unutturup yeni normaller yaratmıştır. Bu bağlamda bu çalışmada, öncelikle turizm ve salgınlar arasındaki ilişki incelenmiş ve geçmişte dünyayı etkisi altına alan salgınların turizmde yarattığı krizler ve üretilen çözümler irdelenmiştir. Salgın dönemlerinde insanların tatil anlayışlarının büyük ölçüde değiştiği belirlenmiştir. Zira normal şartlarda, tüketicilerin seyahat kararı almalarında ekonomik ve sosyal tercihlerinin ön planda olduğu, oysa pandemi dönemlerinde psikolojik tercihlerin belirginleştiği anlaşılmaktadır. Ayrıca salgın dönemlerinde, insanların tatil tercihlerinde, kat ettikleri mesafede ve tatile çıkma iradelerinde önemli farklılaşmaların yaşandığı görülmektedir. Pandeminin etkilerinin derin ve uzun dönemli olacağı, bu nedenle turizmin yeniden yapılandırılmasının gerekli olduğu düşüncesine yer verilen çalışmada, başta kriz yönetimi olmak üzere, kullanılan teknolojik uygulamalar, yeni kurallar ve alınacak önlem paketlerinin sürecin başarılmasında ne denli önemli oldukları anlaşılmıştır. Dahası, Covid-19, turizmde birçok şeyin yeniden tanımlanmasına ve dengelerin yeniden kurulmasına, daha sorumlu ve etik kuralların bütünüyle uygulandığı bir turizm anlayışının yaratılmasına katkı sunabilir.
Anahtar Kelimeler: Covid-19, pandemi, turizm, krizler
Tam Metin: Covid-19 Pandemisi ve Turizm Üzerindeki Etkileri
Yeni Koronavirüs (COVID-19) Pandemisinin Turistik Tüketici Davranışları ve Türkiye Turizmi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi(Bülent AYDIN, Merve Doğan)
Özet: COVID-19 pandemisinin tüm Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ekonomik, toplumsal ve bireysel pek çok olumsuz etkileri görülmüştür. Hastalığın pandemi haline gelmesinde ulusal ve uluslararası hareketliliğin önemli etkenler olduğu düşünüldüğünde şemsiye bir sektör olan turizm sektörü pandeminin olumsuz etkilerinin en çok hissedildiği sektörlerden birisidir. Hastalığın yayılmasını kontrol altına almak amacıyla gerek hükümetin gerekse bireylerin aldığı tedbirler “Yeni Normal” olarak adlandırılan bir dönemin başlamasına neden olmuştur. COVID-19’un yarattığı belirsizlik, risk ve korku ile Yeni Normal Dönem tedbirleri turistik tüketim davranışlarında ve sektörde bazı değişimlere yol açmıştır. Buradan hareketle bu araştırma kapsamında COVID-19 sonrası Türkiye’deki Yeni Normal Dönemde turistik tüketicilerin değişen karar ve davranışları ile turizm sektöründeki değişimler incelenmiş ve gelecek adına öngörüler belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, Pandemi, Turist Davranışı, Tüketici Davranışı, Yeni Normal
Coronavirüsün (Covid-19) Turizm Sektörü Üzerindeki Ekonomik Etkileri (Ozan BAHAR, Nur ÇELİK İLAL)
Özet: Günümüzde ekonomik bir olgu olarak her geçen gün önemi artan turizm sektörü, gelir, iş ve vergi gelirlerinin oluşturulmasında, ödemeler dengesi problemlerinin hafifletilmesinde önemli bir araçtır. Turizm sektörünün talep esnekliği ise oldukça yüksektir. Turizm sektörü diğer sektörlere göre politik sorunlar, salgın hastalıklar, ekonomik krizler gibi olaylardan daha hızlı etkilenmektedir. Bu bağlamda Aralık 2019’da ortaya çıkan ve o tarihten bu yana küresel olarak yayılmaya devam eden Covid-19 virüsü, insan sağlığının yanı sıra turizm sektörünü de olumsuz olarak etkileyen bir olay olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Covid-19 salgınının turizm sektörü üzerindeki ekonomik etkilerini kavramsal olarak ortaya koymaktır. Çalışmada öncelikle daha önce yaşanmış olan krizlerin turizme etkileri üzerinde durulmuştur ve ekonomik verilerle Covid 19 virüsünün turizme yönelik olası etkileri değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında kontrollü ve sağlıklı turizm kavramı ortaya konmaktadır. Çalışma sonucuna göre, salgının yol açacağı talep şoklarının turizm sektöründe istihdam ve gelir kayıplarına yol açması kaçınılmaz görünmektedir.
Anahtar kelimeler: Coronavirus, Covid 19, Pandemi, turizm ekonomisi, turizm sektörü
Tam Metin: Coronavirüsün (Covid-19) turizm sektörü üzerindeki ekonomik etkileri
Turizm ve Covid-19 (Metin SÜRME)
Önsöz: Dünya 31 Aralık 2019’da Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) Çin Ülke Ofisi, Çin’in Hubei eyaletinin Wuhan şehrinde pnömoni vakalarını bildirmesiyle birlikte yeni bir sürece adım atmıştır. Başka bir ifadeyle 7 Ocak 2020’de insanlarda tespit edilmemiş yeni bir koronavirüs (2019- nCoV) olarak tanımlanan bu virüs Dünya’da yeni düzeni gerekli kılmıştır. Başlangıçta Türkiye’ye ulaşması zor gibi görünen bu virüs Çin’den sonra İran, Avrupa ülkeleri ve devamında da Türkiye’de 11 Mart 2020’de ilk Kovid19 vakası görülmüş ve vaka sayıları artmıştır. Tüm bu süreçte devlet gerekli sağlık önlemlerini almış ve halkı her konuda bilgilendirerek bu süreci başarılı bir şekilde yönetmiştir. Ancak Dünya Sağlık Örgütü’nün pandemi ilan etmesiyle birlikte tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de olağanüstü tedbirler alınmıştır. Kovid-19 salgının yayılmasını önlemek amacıyla dünyanın birçok ülkesinde ve Türkiye’de sosyal ve ekonomik faaliyeti kısıtlayan önlemler alınmıştır. Bu çalışmada öncelikle koronavirüs ile ilgili genel bilgiler verilmiş olup daha sonra ilgili literatür doğrultusunda Kovid-19’un turizm üzerine etkisi açıklanmıştır. Bununla birlikte çalışmada Kovid-19 sürecinde tatil satın alma davranışı üzerine odaklanılmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise Kovid-19 sürecinde tatil satın almaya yönelik görüşlerin belirlenmesine yönelik yapılan araştırmanın yöntemine ilişkin bilgiler yer almaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular, sonuç ve öneriler yine bu çalışmada gösterilmiştir. Oldukça kapsamlı hazırlanan bu çalışmanın turizm işletmelerine ve turistlere yol göstereceği düşünülmektedir. Çalışmanın bu anlamda gelecek çalışmalara da referans olacağı düşünülmektedir. Yoğun bir çalışma sonucu ortaya çıkan bu çalışmanın hazırlanması sürecinde büyük bir sabır gösteren eşim ve kızıma teşekkür ederim.
Kitap: Turizm ve Covid-19